CTH2676 – THE ITALIANATE BACH – AT HIS BEST (PART II)

JOHANN SEBASTIAN BACH: „…nach italiaenischen Gusto“

SLOBODAN JOVANOVIĆ, Harpsichord / Cembalo

In diesem Album wird erläutert, wie Johann Sebastian Bach – in manchen Stücken mehr, in manchen etwas weniger – auf italienische Elemente zurückgegriffen hat.

Und so ist der Titel dieser Produktion aus dem Originaltitel des Stücks „Concerto nach italiaenischen Gusto“ entnommen, das wir als Bachs berühmtes „Italienisches Konzert für Cembalo“ kennen. Aber „la maniera italiana“ zeigt sich nicht nur in diesem Konzert, sondern auch in anderen Werken Bachs auf dieser CD.

der Einsatz von archaischen „durezze e ligature“ und des Stils „con discrezione“ in so mancher Cembalo-toccata Bachs, wobei man unweigerlich an Frescobaldi und Froberger denken muss).

Slobodan Jovanović wurde 1977 in Pančevo (Serbien) geboren. In Freiburg i. Br. studierte er Cembalo und Clavichord bei Robert Hill und Generalbass bei Michael Behringer. Hammerflügel und Kammermusik studierte er in Karlsruhe bei Kristian Nyquist. Slobodan Jovanović ist als Solist und gefragter Kammermusik-Partner in den meisten europäischen Ländern aufgetreten. Außerdem ist er seit mehreren Jahren als Korrepetitor der Internationalen Händel-Akademie in Karlsruhe tätig.

Als Komponist verfolgt Slobodan Jovanović konsequent die Idee der Fusion musikalischer Stile und Ton-sprachen. Im Frühjahr 2014 startete er sein groß angelegtes Projekt Everlasting Opera, in dem dieser Ansatz langfristig in verschiedenen, in sich abgeschlossenen vokal-instrumentalen Werken („Opera“) verwirklicht werden soll. Auf dieser CD ist auch eine seiner Eigenkompositionen Toccata VI veröffentlicht.

English

THE ITALIANATE BACH – AT HIS BEST (PART II), JOHANN SEBASTIAN BACH: „…nach italiaenischen Gusto“„in italian taste“

SLOBODAN JOVANOVIĆ, Harpsichord

In the commentary for this CD it is explained how Bach drew on Italian elements – more extensively 
in some pieces and less so in others.

The title of this production is taken from Concerto nach italiaenischen Gusto, the original name of the famous work we know as Bach’s Italian Concerto for Harpsichord.

Not only is “la maniera italiana“ evident in that concerto, however; it is also illustrated by other Bach 
works performed on this CD.

The “Italianate” Bach? Not entirely Italian, in fact, although in these works we can clearly trace the ways in which the great German master absorbed and understood a variety of musical elements used by Italian composers (concerto movements and concerto-like sections, wild passaggi – and even the use of archaic durezze e ligature (discords and suspensions) and the con discrezione style of some Bach harpsichord toccatas, which inevitably bring Frescobaldi and Froberger to mind).

Slobodan Jovanović was born in 1977 in Pančevo (Serbia). He studied harpsichord and clavichord with Robert Hill and basso continuo with Michael Behringer in Freiburg i. Br. and in Karlsruhe he studied forte-piano and chamber music with Kristian Nyquist. Slobodan Jovanović has appeared in most European countries as a sought after chamber music partner and soloist. Since several years he is also accompanist (répétiteur) with the International Händel-Akademie in Karlsruhe (Germany).

As a composer Slobodan Jovanović consistently pursues the idea of fusion of musical styles and tonal languages. In spring 2014 he started a large scale project, Everlasting Opera, in which over the long term various self-contained vocal-instrumental works (“opera”) are to be created.

On this CD you can find one of his own compositions Toccata VI.